dilluns, 26 de desembre del 2016

LA MÀQUINA DE PENSAR

Els alumnes de 4t ESO de l’institut i  després  d’una setmana intensiva de feina a l’aula, hem muntat la nostra Màquina de pensar.
En commemoració dels 700 anys de la mort de Ramon Llull i inspirada en l’exposició del CCCB de Barcelona que vam visitar el passat 30 de novembre,  els alumnes de 4t ESO han rendit homenatge al filòsof.
«Tot filòsof pot ser un bon mecànic.» Ramon Llull
El mètode de coneixement inventat per Llull, conegut com  Ars combinatòria, representa un complex mecanisme de figures geomètriques i símbols que combinen lletres i conceptes, i s’anuncia com un nou saber amb pretensions universals.
L’ús d’aquest mecanisme, que proposava la unitat dels diferents sabers de l’època, havia de dur, mitjançant la raó a la demostració i el diàleg .
Llull va cercar un nou i complex model de la realitat, com si en  una gran xarxa estiguéssim tots implicats: l’Ars combinatòria. Aquest model ha estat un precedent de les noves tecnologies de la informació fins avui.
Els mons de Ramon Llull, filòsof, místic i visionari, com hem pogut conèixer a través d’aquest petit projecte, són molt rics i variats: el seu era un món alhora català, europeu i mediterrani; va escriure més de 250 llibres, en català, llatí i àrab; va viatjar per Orient i Occident; va cercar un model de coneixement que integrés Déu, home i món; va fomentar el diàleg entre jueus, cristians i musulmans, però també entre cristians llatins i grecs. El seu pensament és hereu de la filosofia grega, jueva i àrab i del neoplatonisme cristià. La seva concepció de la realitat està formada per la intersecció de filosofia, teologia, ciència i política; el sistema de pensament que va crear: Ars magna, interrelaciona totes les disciplines del coneixement del seu temps (astronomia, filosofia, teologia, lògica, medicina, dret…), i el llenguatge que va utilitzar per expressar tot això: l’ars combinatòria, és el millor exemple de com posar en relació coses diferents. Segons la llegenda, va morir per les seves idees.
“La nostra màquina de pensar” consisteix en donar eines als alumnes per treballar en equip, de manera col·laborativa, transversal, tant des de la llengua com des de les matemàtiques i aconseguir desenvolupar una activitat. Les premisses eren estudiar la riquesa de cartró,  treballar  amb un únic material, sostenible,  fàcil de manipular i que fos apilable. Havíem d’ aconseguir una estructura modulada que donés també una imatge de conjunt a mode d’escultura.
Hem creat una imatge única que relaciona els conceptes de Networks, Ars Magna i llenguatge formal abstracte; el llenguatge, les formes i les imatges, per tal de treballar la complexitat i l’harmonia, sense jerarquia, no des de la linealitat, sinó des de la riquesa d’aprendre a conviure tots junts.
«Avui, Ramon Llull seria com una estrella de rock. Aquesta exposició no pretén mirar enrere, sinó endavant, és com tenir un peu al passat, fa 700 anys, i un altre en el futur»
Siegfried Zielisnki, teòric dels mitjans

Cinta Alegre